12 maart, 2012 (gepubliceerd)
  6 september, 2012 (laatst gewijzigd)

Bonuskaart middel voor Albert Heijn om niet meer op prijs te hoeven te concurreren

AH heeft aangekondigd om het zijn vaste klanten meer naar de zin te maken. Het bedrijf gaat dit doen door de inkopen van klanten met een AH Bonuskaart op naam, individuele kortingen aan te bieden. Een jonge moeder – gedefinieerd door vrouwelijke aankopen en aankoop van luiers – krijgt kortingen aangeboden op babyvoeding.

Marketing specialisten, zo heten ze geloof ik, hebben dit aan alle kanten toegejuicht. AH zou zijn concurrenten ver vooruit zijn. Dit wordt bejubeld als het nieuwe winkelen.  Ik toon hieronder aan dat de motieven van AH veel minder altruistisch zijn.

Maak de prijsstructuur complex
Commerciële ondernemingen, als telecombedrijven en verzekeringsmaatschappijen, hebben het antwoord gevonden om niet meer op prijs te hoeven te concurreren. Voor die bedrijven zijn de lijstjes met de laagste prijzen van consumentenorganisaties een nachtmerrie. Om dit op te lossen hebben ze hun aanbod van diensten en producten zo ingewikkeld gemaakt dat prijsvergelijking schier onmogelijk wordt. Verder hebben die bedrijven met elkaar de stilzwijgende afspraak gemaakt dat ze er allemaal aan mee doen.

Directies van supermarktbedrijven prakkiseren zich al tijden een ongeluk hoe ze van die prijsconcurrentie af kunnen komen. AH heeft het antwoord gevonden. Over een paar jaar zijn de prijzen van de AH-producten zo individueel dat geen enkele consument en consumentenorganisatie ze meer kan vergelijken. En dan hoeft er niet meer op prijs te worden geconcurreerd.

Print Friendly
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Schrijf een reactie

*