19 augustus, 2012 (gepubliceerd)
19 augustus, 2012 (laatst gewijzigd)

Eenvoudige oplossing voor problemen met Internet provider

  Rubrieken: ICT
  Steekwoorden:  , , , ,


Het overgrote deel van de Nederlanders heeft tegenwoordig een  internet-aansluiting. Via de kabel of telefoon of wifi of een combinatie hiervan. Hetzelfde deel van de Nederlanders heeft wel eens te maken met problemen met deze voorziening. “Mijn Internet doet het niet” is dan de verzuchting. En vervolgens begint de lijdensweg. Wachtrijen voor helpdesks met medewerkers die òf niet luisteren òf je behandelen als een klein kind.

In – ik schat – de helft van de gevallen kunt u het probleem zelf  oplossen door uw instellingen van uw computer te veranderen. Als de diensten van uw provider weer werken, kunt u uw instellingen weer in de oude stand terugzetten. De hier voorgestelde oplossing invoeren, duurt ongeveer een minuut. Uw provider kan (mag) u die oplossing niet aanbieden, omdat u gebruik moet maken van een andere, gratis, provider. Ik leg eerst het probleem uit. Voor diegenen die ongeduldig zijn: spring naar recept.

DNS

Om webpagina’s te kunnen vinden moeten ze een adres hebben. Getallen zijn door computers makkelijker te behandelen dan letters, dus bestaan die addressen uit getallen, het ip-adres. Tegenwoordig meestal nog steeds bestaande uit 4 getallen van 0 tot 256. Dus bijv.  “145.72.70.20”.  In tegenstelling tot computers kunnen mensen veel makkelijker met letters omgaan. Iedereen weet wat www.microsoft.com is en weinigen weten dat daarbij het adres 65.55.57.27 hoort. Om die reden bestaat er op het Internet een service die die letters omzet naar getallen: DNS (Domain Name System). De  computers die dat doen, worden DNS-servers genoemd. Om dat omzetten te versnellen en geen lang wachtrijen te hebben voor een gecentraliseerde DNS-server zijn er in de wereld ongeveer 20 miljoen DNS-servers die alle met elkaar in verbinding staan. Die DNS-servers hebben zelf ook een ip-adres en een naam. Bijvoorbeeld “resolver.xs4all.nl” is de DNS nameserver van xs4all en heeft als ip-adres 194.109.6.66.  Als iemand een domeinnaam koopt, bijv. “iklaatjenietindesteek.nl” kan het wel een paar uur duren voordat al die miljoenen servers in de wereld het ip-adres kunnen koppelen aan die domeinnaam.

Statische DNS

DNS servers zijn essentieel voor het functioneren van het Internet en ook vaak het doelwit van hackers. Want met een verkeerde naamomzetting kan u bij een hacker-site i.p.v. bij die van de bank komen. Op uw computer – Windows, Mac en Linux – kan u zelf instellen welke DNS servers u wilt gebruiken. Om een aantal reden is het onverstandig om het vaste adres van 1 of 2 DNS servers in uw computerinstelling aan te brengen. Als deze servers down zijn, of van naam zijn veranderd , of overbelast, dan doet uw Internet het echt niet.

Dynamische DNS

Voor het gebruikersgemak en voor een betere continuïteit, staat uw compurer ook toe dat uw provider bepaalt welke DNS server wordt gebruikt. Dat heet Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP). Deze instelling heeft voor uw provider technische en commerciële voordelen. Hij kan een DNS-server vangen. Ook voor opsporing van politie is het wel handig als de DNS-server van de provider kan worden afgetapt. Maar boven alles is voor u het voordeel dat u niets hoeft te weten van de DNS instelling om toch gewoon te kunnen “internetten”. DHCP staat standaard aan bij uw computer.

Diensten van de provider

Uw provider biedt in wezen twee diensten aan (i) Internet en (ii) DNS. Als tenminste één van deze twee het niet doet, dan hebt u geen Internet. Mijn ervaring is dat in de helft van de gevallen van de problemen met de provider het Internet het wel doet, maar dat DNS server van de provider het niet doet. U heeft dan geen Internet, maar in dit geval is het probleem zo verholpen.

Recept Stap 1: diagnose van uw Internet aansluiting

U heeft geen Internet. Voer één van de volgen addressen letterlijk in in de adresbalk van uw browser:

  • http://64.4.11.42
  • http://173.194.67.105
  • http:// 62.112.232.27

Als u nu wel een webpagina ziet verschijnen (Microsoft, Google, overheid) dan is uw probleem inderdaad het falen van de DNS-server van uw provider. Krijgt u geen webpagina’s te zien dan heeft u een probleem dat niet met onze oplossing kan worden verholpen.

Recept  Stap 2: DNS instelling wijzigen

Zolang als de DNS-server van uw provider niet werkt, kan u gebruik maken van andere DNS servers.  Populaire DNS servers zijn die van Google:

  • http://8.8.8.8
  • http:// 8.8.4.4
Of die van OpenDNS:
  • http://208.67.222.222
  • http://208.67.220.220

Ik laat zien hoe het werkt bij Windows 7 ( bij andere Window versies gaat het iets anders) :

klik: netwerkcentrum openen (in systeemwerkbalk of in configuratiescherm)
klik: adapterinstellingen wijzigen
klik op de actieve verbinding

U krijgt nu een venster: klik eigenschappen, navigeer nieuwe venster naar Internet protocol versie 4, klik: eigenschappen. Nu kan u de DNS servers instellen. Indien u klikt op de figuur hieronder, wordt het veel duidelijker

Klik op bovenstaande figuur voor details.

Nazorg

Als de DNS-server van uw provider het weer doet, dan de oude instelling “Automatisch DNS-serveradres laten toewijzen” weer activeren.

Smartphone

Onze oplossing werkt niet voor uw smartphone tenzij u een specialist ben. Smartphones hebben automatisch DHCP aanstaan. Die instelling wijzigen is niet eenvoudig. Voor Android kunt u hier  terecht.

Print Friendly
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

9 reacties op “Eenvoudige oplossing voor problemen met Internet provider”

  1. denise schreef:

    hij doet het inderdaad dan even een tijdje maar dan valt de verbinding weer weg continu, ik word er gek van, wat kan ik ermee?

  2. Ad Lagendijk schreef:

    Mijn late reactie:
    Als u hulp wil dan uw probleem precies beschrijven. Wie is uw provider. Wat is een tijdje? 1 minuut?, een dag? Hoeveel keer laadt hij wel de goede pagina voordat u verbinding geen pagina’s meer laat zien. ? Doet hij het wel als u een (nummeriek) ip-adres invoert.

  3. Bas Cornelissen schreef:

    Bedankt voor de informatie, zeer nuttig!

  4. Anton Hoeppe schreef:

    Hallo ik heb een vraag over het opstarten van mijn computer.
    Als ik mijn computer wil opstarten krijg ik te zien De sevice User profile verhindert het aanmelden.Gebruikers profile kan niet worden geladen wat houd dit in en hoe kan ik dit verhelpen

  5. M.R. schreef:

    Wat een leuk Zwitsers koffertje naast die laptop!

  6. Henk schreef:

    Heel erg bedankt voor de uitleg en de oplossing. Zo wordt internet steeds leuker. T ging bij mij fout toen ik een wifi repeater en router op het zelfde ip adres plaatste. Nu is alles weer gefixed. Thx

  7. mike schreef:

    Als ik de eerste oplossing probeer krijg ik een melding van een aanval van gegevensdiefstal. Ik werk met een https in google chrome. we heben chrome al verwijderd en opnieuw ingesteld. Heeft een dag goed gewerkt. Vanmorgen op gmail gekeken en naar sluiten weer geen internet

  8. Robbert schreef:

    Wat als je bij stap 1 geen site krijgt. ..waar moet je dat naar kijken?
    Met mijn laptop krijg in geen internet via wifi en met mijn telefoon wel…

    • Ad Lagendijk schreef:

      U heeft dan geen verbinding met het internet. Waarschijnlijk ligt dat aan de instelling van uw laptop. Er zijn meerdere redenen die dat kunnen veroorzaken. Daar is geen directe oplossing voor. Als uw browser geen verbinding kan krijgen dan is er vaak de mogelijkheid om een “diagnose” link op de pagina te klikken.

Schrijf een reactie

*