19 april, 2010 (gepubliceerd)
  6 september, 2012 (laatst gewijzigd)

Geknoei bij internetbankieren van RABO

  Rubrieken: Consument, ICT
  Steekwoorden:  , , ,

Het blijft knoeien met het internetbankieren. Voor het ontwerpen, onderhouden en beveiligen van een goede site heb je vaklui nodig en leidinggevenden die het belang van het belang inzien van het in dienst nemen van goede programmeurs. Aangezien internetbankieren voor een bank een kernzaak betreft, is er geld genoeg.

alle logos van browsersToch zie je voortdurend amateuristische oprispingen op de sites. Bijvoorbeeld wat bet betreft browser compatibility. Als aanbieder van internetdiensten moet je je flexibel opstellen en daar waar beperkingen aan klanten worden opgelegd, deze ook aangeven aan de klant. Toch merk ik nog heel regelmatig dat zakelijke websites niet goed werken als je ze niet benadert met Internet Explorer. De RDW bijvoorbeeld Het dramatisch is dat de kneuzen die die sites ontwerpen niet eens stilstaan bij de limieten van hun baksel. Want als ze dat wel hadden gedaan en zich bewust hadden beperkt tot Internet Explorer als browser voor hun site dan hadden ze de klanten die hun site bezoeken met een andere browser een waarschuwing kunnen geven: zoiets als “alleen te gebruiken met Internet Explorer”. Gezien de ongewenste overmacht van Microsoft en gezien de aanwezigheid van zeer goede alternatieven kan een bedrijf als de Rabobank zich niet permitteren Firefox, Safari of Opera uit te sluiten.

Maar toch merkte ik dat vanavond dat mijn internetbankier via de Rabobank met Firefox niet werkte. Ik moest elke 30 seconden opnieuw de omslachtige inlogprocedure doorlopen. Overgeschakeld naar Internet Explorer en het werkte normaal. Foei. Een goede web-ontwikkelaar weet dat hij na elke wijziging zijn vernieuwde product opnieuw uitgebreid moet testen met *alle* browsers.

Mijn adviezen
In een vorig bericht had ik een aantal klachten opgesomd over de banken. Eén van mijn adviezen lijkt te zijn overgenomen door Acceptgiro BV. Want ik merk nu dat alle betaalkenmerken uitgevuld zijn tot altijd twaalf cijfers, precies zoals ik had geadviseerd. Van de andere adviezen is nog niets overgenomen door de banken.

Print Friendly
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

1 reactie op “Geknoei bij internetbankieren van RABO”

  1. gido schreef:

    helemaal mee eens

Schrijf een reactie

*