7 december, 2009 (gepubliceerd)
  6 september, 2012 (laatst gewijzigd)

Misleiding door Rowwen Hèze

  Rubrieken: Consument
  Steekwoorden:  ,

Ongeveer één keer in de maand koop ik een cd. Ik heb nog nooit illegaal muziek van het Internet gehaald en ik voel me gegeneerd wanneer iemand mij een gekopieerde muziek-cd geeft.   In dat laatste geval laat ik aan de gever weten dat ik het niet op prijs stel. Ouderwets? Nee, gewoon fatsoenlijk. Wat betreft auteursrechten op fotomateriaal op het Internet heb ik een andere houding, maar daarover in een toekomstig bericht meer.

Een dag of tien geleden een cd van Rowwen Hèze aangeschaft: Rodus & Lucius. Ik had nog nooit een eerder een cd van deze groep aangeschaft en – zoals straks zal blijken – is het ook meteen de laatste cd. De hoes zag er mooi. Hier de voorplaat:

Hoes van Rowen-Hèze cd + dvd. Let op de tekst op het witte etiket.

Ik was geïntrigeerd: het album bestond uit een cd en een dvd. Ik sla het album open en zie inderdaad twee schijven: een cd en een dvd. Maar, kon ik lezen, de dvd was leeg. Leest u mee?

Hier ziet u de instructies hoe het dvd-bestand van Rowen Hèze van het Internet te plukken

Ik snapte niet waarom het bestand al niet op de dvd gebrand was. Ik vroeg het nog aan de bediende in de platenzaak. Nee hoor, het was een fluitje van een cent, dat downloaden. Eenmaal thuisgekomen heb ik een browser naar de website genavigeerd. Het duurde even voordat ik vond hoe ik het bestand binnen kon krijgen. Maar na heel wat verkeerde klikken, had ik het toch:Rowen Hèze misleidt de kopers van zijn cd's. Er moet onverwacht extra betaald worden voor een dvd

Mijn ergernis was heel groot. In plaats van een complete cd en dvd te kopen in de winkel, moet ik op een omslachtige manier een iso-bestand  van het Internet halen en op mijn dvd branden. Maar eerst nog wel € 3,70 betalen. Drie euro voor de dvd en 70 euro-woekercenten voor iDeal. Bah.

Reclame
Reclame maken is niet mijn sterkste kant, maar reclameren kan ik wel. Is er een branche-organisatie voor platenmaatschappijen? Ja inderdaad: NVPI is de branchevereniging van de entertainmentindustrie. Waar de afkorting voor staat, vermelden ze niet maar dat kunnen wel raden en die achterhaalde naam kan je maar beter niet voeren. De website van NVPI, gemaakt door ICATT wordt er trots op de site gemeld, is bagger. Zowel qua vormgeving als wat betreft informatie. Hoe het bestuur in elkaar zit? De webplek zwijgt hierover. Hoeveel werknemers ze hebben? Dat houden ze geheim.  Gelukkig hebben ze een directeur communicatie, Wouter Rutten. Over hoeveel mensen hij directeur mag spelen, kan ik u niet vertellen. Misschien moet zijn afdeling toch eens naar de eigen website kijken. Enfin, hier volgt de fax die ik Wouter net gestuurd heb:

Inhoud fax aan NVPI

Geachte Heer Rutten, directeur Communicatie van het NVPI,

hierbij dien ik een klacht in tegen NVPI-lid firma Rough Trade bv. Dit bedrijf heeft in Nederland het album Rodus & Lucius van Rowwen Hèze uitgebracht. De informatie die op de hoes en in het album verschaft wordt, is misleidend. De firma doet haar naam eer aan. De koper verwacht een cd en een dvd gekocht te hebben. Eenmaal thuisgekomen blijkt dat er extra voor de dvd betaald moet worden.

Ik heb de kwestie in wat meer detail op mijn blog gezet:
http://www.interferenties.nl/2009/12/07/misleiding-door-rowwen-heze

Ik verwacht dat u actie onderneemt.

Ik wijs u erop dat deze fax voor alle praktische doeleinden dezelfde status heeft als een aangetekende brief.

Hoogachtend
AL

Vervolg
Ik houd u op de hoogte.

Print Friendly
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3 reacties op “Misleiding door Rowwen Hèze”

  1. Geachte heer Lagendijk,

    Uw fax van 7 december 2009 is door NVPI, branchevereniging van de entertainmentindustrie, in goede orde ontvangen. Dank daarvoor.

    Wij begrijpen uw klacht en hebben naar aanleiding daarvan contact gezocht met ons lid Rough Trade Distribution. Daaruit is ons niet gebleken dat er met hen al contact is geweest hierover. Niet door u rechtstreeks maar ook niet via de winkel waar u het product gekocht heeft. Formeel zou u overigens terug moeten naar de winkel waar u het product gekocht heeft. Deze moet een adequate oplossing bieden. Zie ook http://www.consuwijzer.nl voor uw rechten als consument en de manier waarop u kunt reclameren. Omdat – zoals te verwachten was – Rough Trade Distribution zich uiteraard wil buigen over uw klacht kunt u met hen contact opnemen hierover. NVPI is ervan overtuigd dat u samen tot een passende oplossing kunt komen.

    Verder, in reactie op hetgeen u op uw blog heeft gezet, nog aandacht voor het volgende. NVPI is de branchevereniging van de entertainmentindustrie. De letters stonden oorspronkelijk voor Nederlandse Verenigde Platenindustrie. Een twintigtal jaar geleden is dat veranderd in Nederlandse Vereniging van Producenten in Importeurs van Beeld- en geluidsdragers. Een vijftal jaar geleden is besloten de afkorting in zijn geheel niet meer te gebruiken. NVPI is een merknaam. Ten aanzien van de informatie over bestuurssamenstellingen en omvang van het personeelsbestand merk ik slechts op dat de samenstellingen van de besturen conform de wettelijke verplichtingen bekend zijn bij de Kamer van Koophandel en te allen tijde bij ons nagevraagd kunnen worden. Hetzelfde geldt voor alle informatie die belangstellenden mochten hebben. Tot nu toe bent u overigens de eerste in ons lange bestaan die geïnteresseerd is in de omvang van ons personeelsbestand. Vandaar dat dit soort informatie niet op de site staat. Ik werp de suggestie dat wij dingen geheim zouden willen houden ver van ons.

    Met vriendelijke groet,

    Wouter Rutten
    Hoofd Communicatie NVPI

    • Ad Lagendijk schreef:

      Geachte Heer Rutten,
      dank u voor uw snelle en sportieve reactie.
      Ik begrijp wel dat als ik mij zou inspannen dat ik de dvd misschien gratis zou hebben gekregen. Ik vind dat dit soort verkooppraktijken aan de kaak dienen te worden gesteld. Ik had Rowwen Hèze eerder in de gelegenheid gesteld om actie te ondernemen. Daarop kwam geen reactie.

      Wat betreft uw organisatie ben ik van mening dat transparantie altijd uitgangspunt zou moeten zijn. Ik verwacht dat ik op de website van de NVPI informatie kan vinden over de NVPI. Zoals dat ook op menige professionele website elders te vinden is.
      Uiteraard, als ik het Internet afstruin, of naar de KvK ga, zou ik ook achter die informatie kunnen komen. Maar dat is geen transparantie

  2. Geachte heer Lagendijk,

    Het product dat u gekocht heeft is in 2006 op de markt gebracht. Destijds kon u met de code op de inlay het product downloaden. Gratis. Waarom dat nu niet meer kan, weet ik niet. Maar het kan goed zijn dat de winkel u een oud product heeft verkocht waarvan hem door Rough Trade al verzocht was het te retourneren. Enkel en alleen een onderzoek naar de feiten zou kunnen leiden dat u misleid bent.

    Over transparantie wil ik nog iets opmerken. Ja, transparantie hoort altijd het uitgangspunt te zijn. Transparantie betekent de mate waarin een organisatie zichtbaar, open en toegankelijk is. Welnu. Dat kan niet alleen beoordeeld worden op de hoeveelheid informatie die op een website staat. Er kan op meer manieren gecommuniceerd worden met een organisatie. Bovendien leidt een overdosis aan informatie op een website eerder tot beperking van de toegankelijkheid van de organisatie dan dat die daar aan bij zou dragen.

    Met vriendelijke groet

Schrijf een reactie

*