10 april, 2012 (gepubliceerd)
  6 september, 2012 (laatst gewijzigd)

Red de fax

  Rubrieken: Consument
  Steekwoorden:  , , , , , ,

redt de faxTechnologische vooruitgang kan ervoor zorgen dat apparaten, hoe mooi en slim ook ontworpen, overbodig worden. Een mooi voorbeeld hiervan is de elektrische typemachine van IBM. Een indrukwekkend staaltje techniek met een draaiende bolkop. Ik had er zo één gekocht in 1976 voor zo’n 3000 gulden. Je eigen wetenschappelijke artikelen typen met voortdurend per wiskundig symbool van kop verwisselen. Langzaam maar ook fascinerend.

Maar soms is de functionaliteit niet het enige criterium om een apparaat wel of niet te laten overleven. Het digitale tijdperk heeft veel moois gebracht, maar een schaduwzijde is dat de perfectie kopie zijn intrede heeft gedaan. Met alle gevolgen van dien, waaronder schending van auteursrechten en de onmogelijkheid om de identiteit van de schrijver van een stuk te achterhalen. Het Internet heeft daaraan toegevoegd dat je bestanden met de lichtsnelheid kan versturen, ook prachtig maar met als grote nadeel dat niet meer is vast te stellen wie de zender is.

Bedrijven vinden u lastig
Bedrijven spenderen veel meer geld aan marketing dan aan ondersteuning. Klanten die met een klacht proberen aan te komen, wordt het lastig gemaakt. De afdeling support wil dat met hun medewerkers wordt gecommuniceerd via een call center, bemand met niets-wetende studenten,  of via een webformulier of via email. Waarom willen ze dit? Afgezien van het feit dat de omslachtige procedure onderdeel is van het ontmoedigen van klachten, kan een bedrijf altijd ontkennen dat ze contact met u hebben gehad. Of kunnen ze het contact heel anders uitleggen dan u dacht.

En alleen al die mogelijkheid om het contact te ontkennen, zorgt ervoor dat de bedrijven geen druk voelen om u tegemoet te komen. Van de drie hierboven genoemde mogelijkheden is die van email nog het beste, omdat in ieder geval uzelf nog een bewijs heeft van het verzenden. Om die reden houdt het bedrijf ook haar email-adres achter, maar met een beetje moeite komt u daar wel achter, zoals via Google of via de WHOIS database. In uw eigen belang is het verstandig om gevoerde telefoongesprekken of ingevulde contactformulieren te bevestigen via email. Maar er is een veel betere methode: de fax.

Goedkoop een fax versturen
Iemand die de fax verdedigt, wordt vaak weggezet als een dinosauriër die niet met de tijd meegaat. Nee, wij communiceren via onze iPhone of Android. Ik heb een vraag aan u: “Weet u wat een API is?” Als het antwoord nee is dan loopt u en niet ik achter.

Een fax gebruiken? Maar een fax kan je niet meer kopen. En ook kan je tegenwoordig geen faxkaarten meer kopen. Er zijn nog wel faxen te koop met de afmeting van een USB stick en met een USB uitgang. Maar dan moet u die stick overal mee naar toe nemen. Het is waarschijnlijk niet de enige USB-stick die u nodig heeft. Bah. Dat kan ik voor u oplossen: stel u wilt met een bedrijf per fax communiceren, maar u wil niet dat zij u een fax kunnen sturen. Daar zijn heel eenvoudige en goedkope oplossingen voor. Op Internet zijn er diensten die tegen betaling het mogelijk maken dat u welk bestand dan ook (bijv. een pdf bestand of doc bestand)  verstuurt. Tegen betaling? Ja en de prijs is ongeveer 20 eurocent per kopie. Ik maak daar regelmatig gebruik van als ik een hotel zit en iets wil uitprinten: dan stuur ik een fax naar mijn hotel, loop naar beneden en haal mijn fax op. De dienst die ik gebruik heet PamFax (te vinden via Google). Er zijn meerdere bedrijven die deze dienst aanbieden.

Gratis fax ontvangen
Er zijn ook diensten die het mogelijk maken dat u digitaal faxen ontvangt. Die worden dan doorgestuurd naar uw mailbox. U krijgt dan een faxnummer toegewezen dat niet correspondeert met uw woonplaats. Als u dat wel wil dan moet u voor die dienst betalen. Bedrijven moeten dat doen want het is slecht voor het bedrijfsimago als het kengetal van de fax van een andere plaats is dan de vestigingsplaats  komt, maar voor particulieren is dat geen probleem. Ik gebruik hiervoor de dienst van eFax (te vinden via Google). Er zijn meerdere bedrijven die deze dienst aanbieden.

Hoe kom ik aan faxnummers?
Bedrijven haten faxen. Ze doen dus hun uiterste best om hun faxnummers te verbergen. Regelmatig wordt de fax ook uitgezet of afgeschaft. Hoe komt u aan een faxnummer? Meestal lukt het wel met Google. En er zijn ook organisaties die lijsten van faxnummers bijhouden. In geval van nood kunt u op de website van de Kamer van Koophandel voor dertig eurocent een verkort uittreksel van het bedrijf krijgen. Daar staat het faxnummer in.

Waarom een fax?
Hè, hè eindelijk kom ik dan aanzetten met het argument waarom u een fax moet gebruiken om u in verbinding te stellen met een grote organisatie. De fax heeft in veel gevallen de status van een aangetekende brief, kost een honderdste van een aangetekende brief en is veel minder omslachtig.  De fax bij het bedrijf heet een logbestand, waarop precies staat wanneer de fax ontvangen is. Een dienst als PamFax heeft ook een logbestand: u kunt precies aantonen, wanneer u welke fax naar welk nummer heeft verstuurd. En ook dat de ontvangende fax een OK heeft gestuurd als teken dat de gehele fax ongeschonden is aangekomen. Dat is allemaal ruim voldoende voor de rechter. En de bedrijven weten dat. En daarom haten ze een faxbericht. Het verplicht het bedrijf tot het ondernemen van actie. En daar gaat het u toch om.

Consumentenorganisaties
Consumentenorganisaties, als de Consumentenbond, Tros-Radar en Vara-Kassa, moeten strijden voor het behoud van de fax. De fax is niet oubollig maar een sterk wapen in handen van de consument. Het lost zeker niet alle communicatieproblemen met bedrijven op, maar een consument die voor zijn recht opkomt, kan niet zonder.

Print Friendly
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Schrijf een reactie

*