21 maart, 2009 (gepubliceerd)
21 oktober, 2010 (laatst gewijzigd)

Schiphol heeft ellende kopersstaking aan zichzelf te danken

Het artikel vandaag in de NRC (en die iets kortere versie op de NRC-weblog) van Aertjan Grotenhuis over de vliegtaks is me uit het hart gegrepen. Het heeft heeft me er ook gebracht om een stuk, dat ik al een paar maanden geleden bijna af had te actualiseren, en nu ook te publiceren.

Schiphol is al een paar maanden af van Gerlach Cerfontaine als directeur. Kijkend op tv naar grootverdiener Cerfontaine cerfontainevroeg ik me altijd af ik nu te maken had met een arrogante bestuurder of met een verwend kind. Steeds had bij hem de overheid het gedaan. En maar zeuren over de vliegtaks. Dat zou de reden zijn waarom mensen Schiphol mijden. Schiphol-reizigers weten wel beter. Er is veel mis met Schiphol. Maar kritiek wordt of weggelachen of belachelijk gemaakt door de Schiphol-directie. In Pauw en Witteman, toch niet een programma dat bekend staat om de kritische ondervraging van zijn gasten, probeert Jeroen Pauw het heel dapper. Maar Cerfontaine heeft geen talent voor luisteren. Zenden is zijn favoriete activiteit. Oordeel zelf:

Toon video met Cerfontaine bij P&W (27 november 2008)
Verberg video met Cerfontaine bij P&W (27 november 2008)

VVD-Haarlemmermeerpolder
De VVD is die partij (met steun van de rest van paars) die ervoor heeft gezorgd dat dank zij de liberalisering van de taxibranche de taxi’s in Nederland de duurste zijn van Europa. Ik was twee weken geleden in Berlijn en daar kon ik de hele stad in een taxi doorcrossen voor minder dan het starttarief in Amsterdam. Maar een taxi nemen in Nederland heeft zijn aparte charme: een hoofdvaarttaxichauffeur die, als je een straat als bestemming opgeeft, zijn stratenboekje te voorschijn haalt.

De VVD-Haarlemmermeer gooit hoge ogen om de strijd wie de domste partij-afdeling is van Nederland. Misschien is achterlijkheid een beter woord. Ofschoon de Haarlemmermeerpolder zelf de achterlijkheid al lang achter zich heeft gelaten. De actie van de VVD-afdeling zou je ook demagogisch kunnen noemen, maar dat veronderstelt een rationele gedachte achter deze actie. Dat zou teveel eer zijn. Wat is er aan de hand? Deze afdeling is een “handtekeningen”-actie begonnen tegen de vliegtaks. Ze hebben daar een website voor gemaakt. Hoewel: veel staat er niet op. Er komt grote ellende door de vliegtax vindt de VVD-afdeling  (kan Mark Rutte ze niet tot de orde roepen?) want (i) er zouden al veel banen verloren zijn gegaan, (ii) er zouden nog veel banen op de tocht staan, (iii) vliegen zou onnodig duurder zijn geworden, en (iv) de Nederlandse concurrentiepositie zou worden aangetast. Maar hun argumenten deugen niet. vliegtax

Toeslagen
De passagiers moeten tegenwoordig op Schiphol zoveel andere toeslagen betalen dat de vliegtaks daarbij in het niet valt.

Bij de KLM per persoon een tickettoeslag (€ 10 – € 45) , brandstofstof (meer dan € 32),  veiligheidstoeslag (meer dan € 5) en een creditcardtoeslag (€ 7.50). Als ik volgende week naar Londen zou vliegen, betaal ik het volgende tarief (let op de brandstoftoeslag):

klm_tarief

Maar ook Schiphol gaat zijn tarieven verhogen. Een extra  veiligheidstoeslag van € 17,50, een passagierstoeslag van € 16,50  en een toeslag voor geluidsisolatie van € 2.

Bij elkaar zijn al deze toeslagen vele keren de vliegtaks (dank je wel Aertjan Grotenhuis voor al deze informatie vandaag in de NRC). De bedragen van de vliegbelasting zijn € 11,25 bij vliegreizen binnen de Europese Unie tot 2500 kilometer, daarboven bedraagt het tarief € 45.

Waar hebben al die vliegtakshaters het over? Kortom VVD, ga ergens anders klagen. Als je het standpunt van de VVD over de vliegtaks leest, kan je de VVD-parlementariërs, nadat je uitgelachen bent, maar één advies geven: volg een rekenopleiding (optellen en aftrekken is voldoende).

Parkeertarieven
Ik kan nog wel wat vervelende zaken toevoegen aan het “Schiphol-gebeuren”. De parkeertarieven op Schiphol zijn schandalig hoog. Service op langparkeren is totaal afwezig. Maar dank zij het jaarverslag weten we dat dit 70 miljoen oplevert. Halveer de parkeerkosten en je imago-winst is vele honderden miljoenen euro’s.

Horeca
Kwaliteit van horeca is matig en duur. En Schiphol ligt dicht genoeg bij Amsterdam zodat het personeel gemakkelijk de gewoonten van Amsterdams horeca-personeel heeft weten over te nemen.

Marechausse
De behandeling van de reiziger door de marechaussee, zowel bij aankomst als bij vertrek, is onvriendelijk en duurt te lang. Schiphol kan hier weinig aan doen (de aandeelhouders van Schiphol des te meer). Maar als dit verbetert, krijgt Schiphol meer passagiers

Chaos
Het voetgangersverkeer en de talloze elektrische treintjes en busjes maken van het voetgangersverkeer in de hallen van Schiphol een grote chaos. Het zou al een stuk helpen als door middel van pijlen voorkeursrichtingen van wandelen zou worden aangegeven.

Fly and Buy: duurkoop
Als je je spullen zoals laptops en fototoestellen op Schiphol – of tijdens een (KLM) vlucht –  koopt, ben je niet goed wijs. Ze zijn echt goedkoper bij de Mediamarkt. Een willekeurig voorbeeld: KLM biedt aan in haar vliegtuigen (Holland Herald, februari 2009) een memorycard “Freecom 4GB USB Credit Card” voor € 39 met een aangegeven korting van € 10 omdat de lokale prijs wordt gepresenteerd zijnde € 49. Ik heb even op internet gekeken: bij inmac.nl kun je hetzelfde product kopen voor € 26,55. Ik heb er geen andere woorden voor: bij Fly and Buy word je afgezet.

Junk food
De vele junkfoodzaken op Schiphol zijn alle zonder enige goede afzuiging en maken er een behoorlijk stinkende bende van. In dit opzicht onderscheidt Schiphol zich helaas niet van andere luchthavens.

Vierdaagse
Het Schiphol-concept houdt in dat er slechts één terminal is. Prachtig. Met als consequentie dat iedere passagier zich werkelijk uit de naad moet lopen, vaak nog trappen af, om bij zijn vliegtuig, of om bij zijn bagage te komen. En – in tegenstelling tot wat Cerfontainewegwuift in de eerdere video – duurt het taxiën wel degelijk beduidend langer dan tien minuten.

Mentaliteit
De mentaliteit van de Schiphol directie is die van “milking a captive audience”. Alles wat Schiphol aan diensten te bieden heeft, daar wordt geld voor gevraagd. Veel geld. Waarom moet de wireless service op Schiphol zoveel geld kosten? Op de totale inkomsten van Schiphol zal het weinig betekenen, maar als bijdrage aan de irritatie van de passagier draagt het bijzonder bij. Winkeleigenaren moeten hoge prijzen rekenen omdat Schiphol hele duren tarieven hanteert.

Eigendom
Het is vreemd gesteld met de eigendom van Schiphol NV. Wie heeft de aandelen in handen van Schiphol? Voor 75,8% de Nederlandse Staat en 21,8% de gemeente Amsterdam. Als inwoner van Amsterdam ben ik dus mede-eigenaar van 97% van Schiphol. Maar dat gevoel van mede-eigenaar heb ik eigenlijk nooit.

Inkomsten Directie
Wat verdiende Cerfontaine? Volgens het jaarverslag 2007 heeft hij in 2007 als inkomsten k€ 365 (1 k€ = € 1000), als bonus k€ 187 en als extra bijdrage voor zijn pensioen k€ 77 ontvangen. De zeven leden van de Raad van Commissarissen krijgen elk ongeveer k€ 40 per jaar.  De nieuwe directeur Jos Nijhuis krijgt aanzienlijk minder salaris.

Overreactie
De overreactie van Schiphol over de vliegtaks is eenvoudig verklaarbaar. Door er maar over te blijven zeuren, leid je de aandacht af van je eigen prijsverhogingen en leg je een barrière voor de politiek voor een eventuele nieuwe belasting.

Print Friendly
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

1 reactie op “Schiphol heeft ellende kopersstaking aan zichzelf te danken”

  1. Ad Lagendijk schreef:

    Een paar weken geleden had de directeur van Schiphol Jos Nijhuis een interview in de Telegraaf. Weer met dat eeuwige gezeur over de vliegtaks. Die belasting was de schuld van alles, volgens hem.

    Vandaag in de Spits wordt een heel wat realistischer beeld geschetst door Cor Vrieswijk van EasyJet. Schiphol heeft veel klanten verloren omdat het veel te duur is. De vliegtaks heeft daar weinig mee te maken, kunnen we lezen. Ik vraag me af waarom de NMA dit allemaal heef geaccepteerd van monopolist Schiphol.

    Ik zeg niet dat het iets met mijn eerste bericht te maken heeft, maar toevallig is het wel: Schiphol is aan het stunten met de parkeertarieven
    voor auto’s. Het werd tijd.

Schrijf een reactie op Ad Lagendijk

*