22 oktober, 2013 (gepubliceerd)
22 oktober, 2013 (laatst gewijzigd)

Red de chipknip

  Rubrieken: Consument, ICT
  Steekwoorden: 

chipknipDe huidige consument is een individualist. Koopt elk jaar een nieuwe iPad en iPhone. Abonneert zich op Spottify of koopt muziek op iTunes. Vindt daarentegen lidmaatschap van vakbond of consumentenorganisatie zonde van haar geld. Als zodanig een gemakkelijke prooi voor het goed-georganiseerde bedrijfsleven. Consumenten zijn tandeloos geworden. Consumentenorganisaties opereren in de marge en bijten nooit, tenzij het mediageniek klein bier betreft.

Banken zijn hét voorbeeld van verslechterende dienstverlening. Een strategie die met veel marketinggeweld wordt verkocht als modernisering. Ik geef twee voorbeelden:

    • afschaffing van de handtekening als controlemiddel bij betalingen met een creditcard of betaalpas. Met als resultaat dat in tegenstelling tot vroeger de bewijslast bij fraude bij de klant ligt. De bank kan altijd claimen dat u slordig was met uw pincode. Alleen imagoschade kan de bank ertoe brengen om de schade te vergoeden. Consumentenorganisaties zouden er trouwens goed aan doen een openbaar meldpunt pinpas-fraude in te stellen.
    • afschaffing van de chipknip. De chipknip is nooit een succes geworden. De reden is dat de banken er te weinig aan verdienen. Voor de consument daarentegen is het een goede, anonieme manier van betalen. En dat nu willen de banken voorkomen. Zij willen uw koopgedrag omzetten in geld. Daarom schaffen ze de chipknip af en registreren uw koopgedrag aan de hand van het gebruik van uw pinpas. Met als resultaat dat afschrijvingen van kleine bedragen boodschappen uw bankafschriften vervuilen. Daar weten de banken ook weer raad mee: ze helpen u graag af van uw papieren afschriften.

De chipknip is een uitstekend betaalmiddel. Handig en veilig voor de winkelier. Weinig administratiekosten. De banken denken er anders over. In mijn buurt in Amsterdam heeft de Rabobank al een defect oplaadpunt voor de chipknip al een jaar lang niet gerepareerd. Ja echt een bank die met u meedenkt.

Print Friendly
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Schrijf een reactie

*